Samen staan we voor een grote uitdaging: 75% afvalscheiding en 100 kilogram restafval per huishouden in 2020. En ja, dat vraagt om heldere communicatie met uw inwoners op het gebied van afvalscheiding en recycling. Daarom heeft Meerlanden i.s.m. de gemeente Haarlemmermeer de JA-campagne ontwikkeld.
- Moedig uw inwoners positief aan hun afval nóg beter te scheiden
- Personaliseer eenvoudig verschillende middelen voor uw gemeente
- Met de JA-campagne maken we samen werk van de VANG-doelstellingen
De bestanden op deze site dienen ter inspiratie: welke passen het beste bij uw gemeente? Download deze voorbeelden en gebruik ze om uw eigen lokale JA-campagne te plannen. Wanneer het moment van uitvoering daar is, zorgen wij voor aangepaste bestanden met uw gemeentelogo.
Stijlgids
Een gids om de look-and-feel van de Ja-campage consequent door te voeren in uw eigen middelen.
De Wat-Moet-Waar Quiz
Een interactieve en leuke PowerPoint-quiz die bewoners meer bewust maakt wat in welke afvalbak moet.
Abriposters
Zorg voor maximale zichtbaarheid met deze verschillende abriposters (op generiek niveau – dus overal te gebruiken).
Brief Rolemmers
Tweezijdige brief met daarin uitleg over de nieuwe plastic rolemmer en aangepaste ophaalmomenten.
Gedragswiel
Met het gedragswiel krijgt u meer inzicht op de manieren waarop u gewenst gedrag kunt stimuleren.
Social media posts
16 kant-en-klare visuals voor uw social media posts, verdeeld over de 8 verschillende afvalstromen.
Hanger Rolemmers
Goed gedrag moet beloond worden. Deel een pluim uit aan inwoners die hun afval goed scheiden met deze hanger voor rolemmers.
Advertentie
Een advertentie waarmee wordt terug- en vooruitgeblikt op de gemeentelijke afvalscheidingsresultaten.
Inhaakkalender
Een overzicht van inhaakmomenten en landelijke campagnes, zoals de compostdag en de dag van de duurzaamheid.
Afvalscheidingswijzer
Waar hoort wat ook alweer? Alles met gemak in de juiste bak met deze handzame drieklapper.
Poster abri/driehoeksbord | generiek
Met deze poster voor abri of driehoeksbord kunt u GFT-beleid introduceren of andere generieke boodschappen in Ja-stijl communiceren.
Sticker
Een sticker waarmee u andere middelen eenvoudig de look-and-feel van de Ja-campagne geeft. Handig bij weggeefacties (in dit voorbeeld een GFT-bakje).
Enveloppe
Met deze enveloppe brengt u de look-and-feel van de Ja-campagne over, zonder het zakelijke karakter van de communicatie los te laten.
Social video
Dit is een korte video over een ‘local hero’ en diens afvalscheidingsgedrag. Zijn of haar verhaal wordt middels een vlot docu-interview verteld.
Posters abri/driehoeksbord | producten
Met deze serie posters voor abri of driehoeksbord laat u zien welke producten er van het ingezamelde GFT-afval worden gemaakt (keuze uit 2 designs).
Containerhanger 1
Introduceer de nieuwe container met deze hanger vol tips en andere handige informatie. Naast dit labelmodel is ook een haakmodel leverbaar
Handleiding
Alles wat uw inwoners willen weten over de nieuwe GFT-inzameling vinden ze in deze 8 pagina tellende handleiding met los te knippen factsheet.
Krantenadvertentie
Neem de boodschap van de Ja-campagne mee naar de lokale printmedia. Deze krantenadvertentie kan prima als stoppertje worden ingezet.
Poster abri/driehoeksbord | testimonial
Met deze poster voor abri of driehoeksbord kunt u een ‘local hero’ naar voren schuiven die het gewenste afvalscheidingsgedrag tot norm maakt.
Containerhanger 2
Introduceer de nieuwe container met deze hanger vol tips, handige informatie en een QR-code. Naast dit labelmodel is ook een haakmodel leverbaar
Social post
Met deze social post kunt u via uw social kanalen een ‘local hero’ naar voren schuiven die het gewenste afvalscheidingsgedrag tot norm maakt.